Le 2e Symposium CHORUS sur la réception du théâtre antique (héritier des rencontres annuelles HAR Nanterre / APGRD Oxford) se tiendra à Nantes à la MSH Ange-Guépin les jeudi et vendredi 4-5 avril 2024. Son sujet cette année est :
« Entertainment and popular culture / Divertissement et culture populaire ».
Il est organisé par Cécile Dudouyt (Université Sorbonne Paris Nord), Anne Morvan et Lucie Thévenet (Nantes Université).
JEUDI 4 AVRIL - après-midi
13h15-14h15 Political Subversions / Subversions politiques
● Leo Kershaw (University of Oxford) : Fracturing the ‘tragic’ through pop culture : Dood Paard and Third World Bunfight’s medEia
● Matteo Capponi (Université de Lausanne) : Aristophane était-il subversif, et si oui l’est-il encore ?
14h30-15h30 Popular Media / Médias populaires
● Duarte Anjos : (Universidade de Lisboa) : The concept of Translatio Imperii in the video game ’The Forgotten City’
● Lucy Jackson (Durham University) : « Producers ». The Chorus, Greek Tragedy, and Constructed Reality.
● Marcus Bell (University of Oxford) : Eat the Rich : Choreographing Tragedy in Popular Reality TV and Drama
15h45-16h45 New Forms / Formes nouvelles
● Gosia Budzowska (University of Łódź) : Edutainment approach to mythical reception in participatory theatre
● Charitini Tsikoura : Mytho-parodies and para-tragedies as large audience entertainment in 21st c. Greece
● Justine McConnell (King’s College London) : Reimaginings : Classical Reception and the Reshaping of the Present and the Past
17h00-18h00 Music and Oral Poetry / Musique et poésie orale
● Vassilina Avramidi & David Mesquita (Universidade de Lisboa) : Penelope from fado-singer to the scene of San Remo
● Claire Barnes (University of Oxford) : « We are all written in the holiest scripture » - entertainment as global intimacy in the poetry of Kae Tempest
VENDREDI 5 AVRIL - matin
9h15-10h15 Gender / Genre
● Sofia Frade & Ana Vanessa Fernandes (Universidade de Lisboa) : Exploring the Canonical Viability of the Female Gaze : Barbie (2023) and Fleabag (2016) as re-scripts of classical epic and tragedy
● Anaïs Tillier (Université Grenoble Alpes) : From Helen to Barbie, from Penthesilea to Wonder-Woman
● Sylvie Humbert-Mougin (Université de Tours) : Réappropriations féministes des figures mythiques féminines dans la fiction contemporaine, avant et depuis #MeToo
10h30-11h30 Comedy I / Comédie I
● Romain Piana (Université Sorbonne Nouvelle Paris 3) : L’usage du music-hall dans les mises en scène d’Aristophane en France au XXe siècle
● Eliška Kubartová & Alena Sarkissian (Czech Academy of Sciences) : Aristophanes on the Czech Page and Stage
11h45-12h45 Comedy II / Comédie II
● Maria Constantinou (Université Paris Nanterre) : Revendication et étrangeté d’un mythe local : Les Limiers de Sophocle au « Ziria music festival » (2021)
● Filippos Karaferias (Université Grenoble Alpes) : Drawing a comic conflict : Aristophanes and the language of comics
VENDREDI 5 AVRIL - après-midi
14h00-15h00 Work in Progress I / Travaux en cours I
● Tiphaine Karsenti (Université Paris Nanterre) Claire Lechevalier (Université de Caen Normandie) & Lucie Thévenet (Nantes Université) : « À quoi sert la tragédie grecque aujourd’hui ? » synthèse colloque et publication
● Cécile Dudouyt (Université Sorbonne Paris Nord) : The why and when of fragmented translations : a reflexion on text functions
● Déborah Bucchi (Collège de France) : Retour sur la phusis dans la Poétique d’Aristote
15h15-16h15 Work in Progress II / Travaux en cours II
● Francesca Bortoletti & Marie-Claire Adamo (Universita di Parma) : FRIDA, a digital Atlas on Festivals in Renaissance Italy
● Alexia Dedieu (Université Grenoble Alpes) : Alceste à Wittenberg : traduction d’Euripide et culture populaire dans l’édition imprimée d’Alceste de 1581
● Sandra Vinagre (Universidade de Lisboa) : Antigone of Palestine, or the Palestinian’s right to bury their dead
16h30-17h30 Plenary / Plénière